9/06/2018

Kisah Antara Kita




Ting!


Luthfi:Assalamualaikum.
          Boleh kita kenal? Nama saya Luthfi.
         Awak Sabrina kan?

Sabrina:Waalaikumsalam...
             Ya, Sabrina. Awak siapa? Maksud saya sebelum ni kita pernah kenal ke?

Luthfi:Awak tak ingat saya? Luth. Kawan pada Eric.Boyfriend bestfriend awak, Liya.
           Maksud saya,  kawan bekas boyfriend Liya. kita pernah keluar makan bersama dulu. Masa tu awak free hair lagi. Sekarang ni awak makin cantik bertudung.


         Bermula dari situlah perkenalan aku dengan Luth, seorang pramugara syarikat penerbangan di Malaysia. Dari situlah kami makin rapat dan rapat. Dia seorang yang romantik. Setiap kali dia ke luar negeri pasti ada sesuatu untuk aku. Tak kira murah atau mahal, pasti aku dapat habuan sekali. Tapi, bukan itu yang aku mahu. Aku tidak pernah kisah apa yang dia beri. Asalkan dia selamat mendarat dan wajahnya terpacak didepan aku. Itu sudah cukup bermakna bagi aku yang kerinduan bak dua insan bercinta. Tapi, entahlah aku sendiri tidak tahu status aku bersamanya. Adakah aku ini seorang kekasih baginya atau sekadar teman untuk melepaskan bosan apabila dia turun dari langit nan biru. Aku keliru, binggung! Tiga tahun aku menyulam rasa, menyulam rindu buat Luthfi. Akhirnya diam mendiamkan diri. Puas aku hubungi tapi lansung talian dimatikan.

          Dan, pada akhirnya. Aku pasrah. Aku tinggalkan Kuala Lumpur dan kembali ke kampung halaman aku nun jauh di pantai timur. Luthfi, tetap diam tanpa khabar berita. Tapi, aku tidak pernah putus asa. setiap solatku. Aku berdoa moga dipertemukan jodoh bersama Luthfi. Tapi, Allah itu maha adil dan mengetahui. Sesungguhnya aku telah berjumpa dengan suami aku sekarang. Walaupun jauh disudut rindu buat Luthfi itu masih ada. Maafkan Sab, abang...


         Hari ini genap setahun perkahwinan aku. Cukup sekadar aku bahagia bersama Hazim. Walaupun kami belum dikurniakan anak. Tapi, hidup kami lengkap berdua. Gaduh-gaduh manja itu perkara biasa dalam rumah tangga. So, bagi aku yang berfikiran terbuka ini. Itu bukan masalah yang besar bagi kami.  Suatu hari aku menerima satu panggilan. Panggilan yang mencelarukan hidup aku yang semakin tenang ini. Dan siapa saLuthfi muncul kembali. Kali ini dia lebih berani untuk menghubungi aku melalui telefon.

"Assalamualaikum, Sab.."

"Sab sihat?" Soalnya tanpa sekumit rasa bersalah. seolah-olah aku dan dia punya hubungan yang mesra seperi dahulu.

"Hujung minggu ni, Luth ada flight ke negeri kelahiran Sab. Boleh kita jumpa?"

"Insya Allah. Sab tak janji. Luth pun tahu kan Sab dah kawin.."

"Ohw.. maaf."

Dan perbualan itu mati disitu sehinggalah Liya berkunjung ke rumah aku. Membawa satu berita yang Luthfi telah meninggal dunia. Ya, siapa yang tidak sedih. Kata Liya lagi, Luth ada tinggalkan surat buat aku. Surat itu akan tiba pada tanggal hari lahir aku. Lagi lah airmata aku jatuh berderai di pipi. Hazim hanya kaku disebelah aku. Kini aku tidak peduli dengan kehadiran Hazim. Seolah aku adalah perempuan yang menduakan suami.

Seperti yang dijanjikan. Bungkusan dari Luth sampai ke tangan aku. Dengan tangan yang terketar-ketar aku buka surat itu.

Assalamualaikum Sabrina...

Selamat hari lahir yang ke-27 sayang.. Andai Sab baca surat yang Luth beri ini. Ketahuilah Sab, Luth telah kembali kepada pencipta. Doakan Luth berada disisi  orang-orang yang beriman..

Sab...

Luth ingin memohon ampun dan maaf selama ini mempermainkan perasaan Sab. Tapi, ketahuilah Sab sesungguhnya Sab tidak pernah bertepuk sebelah tangan. Luth cintakan Sab sepenuh hati sehingga nafas Luth yang terakhir. Walaupun Luth tahu dosa besar mencintai isteri orang. Tapi, Luth tak boleh tahan perasaan ini.

Maaf Sab, Luth tak pernah berterus terang tentang perasaan ini. Semuanya terjadi secara tiba-tiba. Sab ingat kan lagi kali terakhir sebelum Luth menghilangkan diri. Luth disahkan mempunyai barah otak. Luth terkesima, hati Luth remuk sebab tak dapat nak bersama dengan orang yang Luth sayang. Luth tak nak Sab menderita menerima Luth yang sakit ni.. 


Sab..

Sekali lagi Luth mintak maaf. Luth doakan Sab bahagia bersama  Hazim. Sekali lagi Luth doakan moga Sab panjang umur dan dikurniakan anak-anak yang comel. Luth harap Sab dapat lupakan Luth. Orang tua-tua cakap tak elok rindukan orang yang telah pergi. Jangan sedih-sedih Sab.

Yang selalu menyayangimu,
LUTHFI




 Angin pantai menderu perlahan, matanya memandang jauh ke tengah laut yang terbentang luas. Hatinya sebak, disini. Ditempat yang dia sedang melabuhkan duduk. Pernah satu ketika dulu janji sehidup semati telah dikotakan bersama yang tersayang. Peristiwa sebulan lepas cuba dilupakan. Ya, situasi sekarang seorang hidup dan seorang mati. Hidup itu Sabrina,  mati itu Luthfi.

"Sayang.."

"Jom balik..." Hazim memandang Sabrina untuk kesekian kali. Biarlah isterinya bersedih untuk seketika. Tiada perasaan cemburu pun bertaut dihatinya. Dia percaya Sabrina dan dia percaya pada dirinya. Lagipun, apalah sangat untuk cemburu dengan orang yang telah pergi.

"Jom. Maaf abang..."

"Bawak abang kat sini. Lepastu tinggalkan abang sorang-sorang. Rin janji ini last. No more Luthfi dalam hidup kita lagi."

Hazim tersenyum lebar. "Good job dear. Tak nak sedih-sedih lagi, okay? Kita doa yang baik-baik aje buat Luth.

Mereka berpimpinan tangan. Meninggalkan kenangan semalam...

No comments:

Post a Comment