2/01/2016

Kawin itu indah apa? - Bab 2



Bab 2


           " Ikhram... you rasa betul ke apa yang kita buat ni? You tak rasa ke yang Qira akan terima sebab kita dan bukannya sebab rasa cinta. I rasa bersalah lah Ikhram..." Datin Sofie gusar apabila melihat penolakkan Syaqila. Ntah, dia pun tak pasti apa perasaannya sekarang.
 " Sofie.. I tak nak you fikir yang bukan-bukan. Luqman adalah pilihan yang tepat buat Syaqila. I pasti dia akan bahagia dengan pilihan kita. Yang penting Syaqila bukan pilihan kedua buat Luqman. Ingat tu..."
" Maksud you apa, Ikhram?" Soal Datin Sofie terkejut. 
" Nothing, sayang! I yakin Qila akan kawin dengan Luqman. Dia anak yang baik Sofie... cuma I saja tidak sedar akan kehadirannya. I sibuk sangat dengan karmila. I abaikan dia. I sedar yang keputusan yang I ambik ni akan melukakan hatinya. Tapi dengan cara ni saja I dapat tebus rasa bersalah I pada dia, Sofie.." Datuk Ikhram beremosi. Rasa bersalah pada Syaqila menghimpit dadanya. 
" I pun rasa benda yang sama Ikhram. I... rasa I mama yang paling tak guna." Datin Sofie teresak-esak menahan tangis. Malam ini penuh dengan emosi. Datuk Ikhram menarik isterinya dalam pelukkan.
" I bukan apa Ikhram... kita ni dah macam paksa dia terima Luqman untuk digantikan tempat Karmila. Sedangkan dia sekeras-kerasnya menolak permintaan kita. Lagikan dia masih belajar. Kejam ke kita ni Ikhram?" 
"Sofie.. ramai saja orang sekarang kawin muda. Dan I tak nampak salahnya kalau you cakap Syaqila menolak sebab dia masih belajar. Ramai je I tengok anak kawan-kawan I yang kawin masa study. Bahagia sampai sekarang Sofie...Pokok pangkalnya diri sendiri Sofie. I nampak Luqman mampu jadi ketua keluarga untuk puteri kita . I yakin Luqman akan membahagiakan Syaqila. Dah.. mari kita tidur. Esok saya ada meeting dengan pembekal sabun untuk hotel kita."
Datuk Ikhram menarik Datin Sofie dalam pelukkannya. Biarpun matanya tidak rasa mengantuk lagi. Tapi Datuk Ikhram malas untuk mendengar bebelan Datin Sofie yang membuatkan hatinya dilanda resah gelisah.

               Melihat Datin Sofie yang tidur pulas disebelahnya membuatkan Ikhram tersenyum sendiri. Sofie... wajah kau tetap cantik seperti dahulu. Bisiknya.
 Pantas wajah wanita yang dimamah usia itu dicium dengan penuh perasaan. Wanita yang berjaya menakluki hatinya dulu, kini dan selamanya. Rasa bersalah bermukim dihatinya. Andai Sofie tahu rahsia yang disimpan kemas itu... Masih ada lagi kah sinar bahagia buat dirinya yang sudah di penghujung senja ini?
Semakin usianya meningkat, makin rasa bersalah menjentik di tangkai hatinya. 
 "You tak tidur lagi ke?" Sofie disebelahnya bersuara apabila tidurnya terganggu.
"Kejap lagi I tidur. I rindu nak tengok wajah you.  Dah lama rasanya tak tatap wajah you masa you tidur. You tetap cantik Sofie... cantik seperti malam pertama kita dulu." Puji Datuk Ikhram ikhlas.
"Macam-macam lah you ni, Ikhram. Tapi I mengantuk sangat. I sambung tidur ya? you pon tidur lah kata esok ada meeting..."  
 "Baik sayang.. jap lagi Itidur. Good nite untuk kali yang kedua." Ucapnya seraya mencium pelupuk mata Sofie. Tabiat yang tak akan dilupakan sejak malam pertama mereka. Marah macam mana pun tetap akan dilakukan juga.
Malam merangkap ke pagi. Datuk Ikhram yang diserang rasa bersalah. Syaqila yang resah sedang menghadap Illahi. Andai buat keputusan itu semudah ABC ... 


                       "Morning mama! Papa mana?" Sapa Qila sambil menyendukkan bihun goreng ke dalam pinggannya. Nampak menyelerakan, memang elok dengan dirinya yang sedang lapar. Terasa lenguh seluruh tubuhnya. Berapa jam saja dia tidur semalam gara-gara permintaan luar alam mama dan papa. 
"Morning sayang. Papa ada meeting la pagi-pagi macam ni. Qila nak kemana? Awal lagi ni. Ada aktiviti ke? Soalnya. Melihat Syaqila yang berpakaian kemas dan cantik membuatkan dia tertanya-tanya. Janganlah nak tinggal dia kat rumah ni sorang-sorang lagi. Dah lah Datuk Ikhram selalu keluar, tambah lagi seorang anak perempuannya jugak tidak lekat kat rumah. Naik bosan juga kalau hari-hari mengadap Mak senan. Rungut Datin Sofie dalam hatinya. 
" Balik kolej ma.." jawabnya malas. Tak tenang nak lama-lama kat sini nanti kena mengadap papa yang nak jawapan. Setuju atau tidak? Haisshhh... 
" Hari ni kan sabtu, buat apa balik kolej? Teman lah mama kat rumah. Esok petang baru balik kolej ya." Pujuk Datin Sofie. 
 " Tak boleh... Qila ada group discussion dengan kawan pasal final projek. Sorry mama."
Bihun dalam pinggannya sudah licin dikerjakan. Tapi perutnya masih meminta makanan. Sejak dua menjak ni, perutnya memang selalu meminta makanan lebih. Suka gamaknya tengok tuannya dia tembam.Senyumnya sendirian.
" Mama...hulur nasi lemak sebungkus.Macam sedap je. Lapar lagi ni." Ucapnya sambil tersengih menampakkan gigi yang tersusun cantik.
" Banyaknya makan! gemuk dah mama tengok. Tu perut dah buncit. Macam mana nak pakai baju pengantin kalau macam ni."
" Alaaa..." Syaqila mengeluh. Apa mama ni main baju pengantin? Hilang selera nak makan. Dari lapar terus rasa kenyang.
" Tak payah nak alaaa...  alaaa.. lah dengan mama. Tak betul ke mama cakap ni?" Aku letak sudu. Aku capai air oren disebelah kanan dan meneguk dengan rakus. Benci! mendengar soal kawin. Belum sempat aku bangun mama dah menarik tangan aku. Kuat betul kan instinct mama kan? Macam tahu- tahu je aku nak bangun. 
" Ma!" terkejut dengan tindakan mama. Mama membulatkan matanya. Aku tunduk menahan rasa.
" Syaqila..." Aku dengar suara mama menyapa telinga. Lembut! Selembut bayu yang menyapa. 
" Mama mintak sekali saja, Qila. Kali ni je. Boleh kan sayang?" Syaqila memejamkan matanya. Berat!
" Nanti Qila fikirkan. Jangan paksa Qila, ma... Kawin bukan sesuatu yang mudah. Untuk terima orang asing dalam hidup kita bukan seperti beli barang di pasaraya. Suka beli, tak suka tinggal. Qila tak nak bina perkahwinan Qila macam tu. Qila nak terima Luqman sebab diri dia ma. Bukan sebab rasa tanggungjawab Qila pada mama dan papa dan bukan juga atas paksaan keluarga Luqman. Qila harap mama faham perasaan Qila sekarang. Insya Allah... Qila akan pertimbangkan permintaan mama dan papa. Qila pergi dulu ma..."
Syaqila memeluk mamanya dengan erat. Pipi montel Datin Sofie dicium sepenuh hatinya. Rasa bersalah apabila melihat wajah redup mama. Anak mata itu penuh pengharapan.
" Maafkan Qila, ma... Qila tak bermaksud nak lukakan hati mama."
" Mama faham. Pergilah.. hati-hati drive sayang. Apa-apa pun keputusan Qila, mama terima." 
"Terima kasih ma.." Tubuh langsing mamanya dipeluk lagi sekali. Dicium berkali-kali wajah itu...

No comments:

Post a Comment