1/13/2017

Micarla - Cerita pendek












"Hai..." Dia terpinga ditegur seorang perempuan yang entah dari mana. Tahu- tahu sudah tegak berdiri dihadapannya. Matanya memandang tepat ke arah perempuan yang tidak dikenali itu. Ada getar yang mula bercambah dihatinya.Dia terkaku. Senyuman dan lirikan mata itu. Sungguh mempersonakan jiwa lelakinya.

"Hai..." Perempuan itu melambai-lambai tangannya.

Dia tersenyum menutup malu, tertangkap basah melihat perempuan dengan mata yang bersinar.. "Anything?" Soalnya bersaja. Kalau dah orang ber hai hai dengan kita apa salahnya bertanya. Betul tak?

"You tunggu somebody?" Perempuan itu bertanya lagi. Melihat penampilannya yang hanya berbaju baby tshirt dan berseluar jeans.Ya, hanya satu bermain difikirannya. Sungguh  menawan! Tanpa mengenakan baju yang sarat dengan hiasan perempuan itu sangat menawan.

"Nope!"

"Boleh saya duduk..." Soalnya lagi.

Aril mengangguk. Dia mengemas buku dan alat tulis yang bersepah untuk memberi ruang pada perempuan itu.

"Thank... Encik..."

"Aril Qadri. Just call me, Aril. Not Encik Aril..." Perempuan itu senyum sambil menyanggul rambut yang panjang mengurai itu. Ralit Aril memandang perempuan yang tidak diketahui nama itu menyanggul rambutnya.Sekali lagi dia terpegun. Sungguh, perempuan itu memang cantik!

"Macam-macam.. by the way, nama saya Micarla..." Dia menghulurkan tangannya yang putih bersih itu. Teragak-agak Aril menyambut huluran itu. Maklumlah... dia bukan biasa bersalam dengan perempuan melainkan dengan emaknya.

"Mix ke? Awak nampak macam minah saleh. Tapi tutur kata awak macam orang tempatan."

Dia mengangguk. "Bapak saya American..."

"Fuh... lega! Panas kan cuaca sekarang ni. Saya tak tahan tercegak di tepi jalan tadi. Itu yang saya datang sini. Malang sungguh semua tempat penuh. Kecuali meja awak je. Awak okay kan saya tumpang duduk."

"Eh.. okay je. Saya sorang kan...Lain la saya tengah dating. Memang kacau daun laa..." Guraunya.

"Tunggu orang ke?"

"A..ah.. my husband! Dia suruh saya tunggu kat disini. Katanya nak keluar makan-makan dan tengok wayang. Bila saya kata jumpa di mall saja dia tak bagi. Dia mintak saya tunggu disini, nanti dia datang. Tapi dah berjam saya tunggu. Bayang dia pun saya tak nampak!" Keluh Micarla. Jelas terpamer wajahnya yang muram.

Aril mengeluh panjang. Isteri orang rupanya.

"Maybe dia ada kerja." Dia cuba memujuk walaupun hatinya sedang sakit. Sukar terima kenyataan yang perempuan dihadapannya itu isteri orang. Ah, kalaulah aku tahu Micarla ni isteri orang tak nak lah bagi dia duduk semeja. Baik blaa dari makan hati lagi. Cukuplah untuk beberapa minit yang lepas aku rasa bahagia.

"Carla... saya terpaksa pergi dulu." Tanpa memandang wajah Micarla dia terus mengemas barangnya. Beg sandang dan laptopnya dicapai.

"Pergi dulu..." Segaris senyuman dilemparkan buat Micarla. Kalau ada jodoh kita jumpa lagi Carla. Bisik hatinya.


Itu peristiwa setahun yang lepas. Sejak itu dia tidak pernah lagi jumpa dengan Micarla. Dan dia tak tahu pun sama ada suami Micarla datang atau tidak. Sekarang dia berdiri ditengah-tengah ladang lavender. Entah kenapa dia berada disini. Dan dia tidak plan pun datang ke Cameron Highland. Sedar-sedar dia sudah sampai ke puncak ini. Laju saja dia menekan minyak ke Lavender farm ini.

Disini, dia ingin mengabadikan nama Micarla dan membuang jauh- jauh kenangan beberapa minit bersama Micarla. Hatinya sudah cukup kuat untuk melupakan segalanya. Cukuplah selama setahun dia mengulit kenangan bersama Micarla... Memekakkan telinga apabila mak nak kenalkan dia pada perempuan. Dia sudah cukup lama melukakan hati mak. Mungkin hari ini dia patut melepaskan segalanya...

Selamat tinggal Micarla... Doakan Aril juga bahagia....

No comments:

Post a Comment